Veel leidinggevenden worstelen met de balans tussen betrokkenheid en autoriteit. De angst om medewerkers te verliezen of te demotiveren kan leiden tot please-gedrag, vage grenzen en een gebrek aan daadkracht. Dit ondermijnt zowel het leiderschap als de teamdynamiek.
In deze opleiding krijg je concrete handvatten om oprechte aandacht te geven zonder jezelf te verliezen in pleasen. Je leert hoe je grenzen stelt, verwachtingen duidelijk maakt en je team op een verbindende manier aanstuurt. Met praktijkgerichte oefeningen en een persoonlijk stappenplan ga je meteen aan de slag om sterker en effectiever leiding te geven.
Doel
Na deze vorming:
- Begrijp je het verschil tussen pleasen en oprechte aandacht geven aan medewerkers.
- Weet je hoe pleasen ongezonde werkrelaties kan creëren en kun je leiderschap tonen vanuit vertrouwen, zonder de behoefte om iedereen te behagen.
- Leer je grenzen stellen en verwachtingen duidelijk maken zonder concessies te doen aan bedrijfsdoelen.
- Ben je in staat een respectvolle werkomgeving te creëren zonder je autoriteit te verliezen.
Programma
Tijdens deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is Pleasen?
- Definitie van pleasen
- Risico’s van pleasen in leiderschap
- Kenmerken en reflectie over valkuilen van leidinggevenden
- Voorbeeldcase: situatie waarin please-gedrag leiderschap ondermijnt
- Aandacht hebben voor medewerkers zonder je autoriteit te verliezen
- Wat betekent echte aandacht?
- Hoe blijf je authentiek en houd je de professionele relatie in balans?
- Grenzen stellen op een respectvolle manier
- Opvolgen zonder overmatig te controleren
- Hoe geef je effectief feedback zonder het gevoel te hebben dat je medewerkers kwetst en zonder angst voor de gevolgen? Niet aanspreken werkt contraproductief.
- Open feedback-cultuur, als instrument van groei
- Wat verwachten medewerkers van jou als leidinggevende? Versus: Wat mogen medewerkers van jou verwachten als leidinggevende? Is er rolduidelijkheid en zijn de verwachtingen duidelijk?
- Het gevaar van pleasen versus de kracht van aandacht
- Op korte termijn
- Op lange termijn
Doelgroep
Directies en leidinggevenden
Praktisch
Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.
Ontvangst vanaf 09:45u