Verzuimgesprekken, ontdek hoe aan te pakken
Ziekteverzuim heeft negatieve gevolgen voor de organisatie, zowel voor personeel als voor bewoners, patiënten en cliënten. Verzuimgesprekken zijn dan ook onmisbaar om een aanwezigheidsbeleid écht in praktijk om te zetten.
Het begrip ‘verzuimgesprek’ roept vaak een negatieve associatie op. Wat als we spreken van aanwezigheidsgeprek of inzetbaarheidsgesprek?
Je doet een verzuimgesprek niet om verzuim te bevorderen maar juist om de inzetbaarheid te stimuleren en bevorderen.
Na deze vorming
- Ben jij je nog meer bewust van jouw rol bij het voorkomen en terugdringen van het ziekteverzuim.
- Ben jij in staat een onderscheid te maken tussen wit, grijs en zwart verzuim.
- Heb je concrete ideeën hoe ziekteverzuim voorkomen kan worden (‘voorkomen is beter dan genezen’).
- Ben je in staat om met (zelf)vertrouwen de ON-redenen van het (grijs)verzuim te achterhalen en aan te pakken.
- Beschik je over ideeën om je medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen (verlagen van de terugkeerdrempel).
- Kan jij op een effectieve wijze een telefonische ziekmelding en een verzuimgesprek voeren.
Tijdens deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
- Welke soorten verzuim zijn er?
- Wat veroorzaakt verzuim?
- Verzuimgesprekken
- Rol van de leidinggevende
- Soorten verzuimgesprekken
- Wat vraag je wel en niet
- Hoe kan je je doel bereiken?
- Gesprekstechnieken aanleren door middel van rollenspel
Leidinggevenden en hr-medewerkers die begeleiden op het vlak van het aanwezigheidsbeleid.
De vorming verloopt interactief en praktijkgericht. Er wordt gewerkt met eigen procedures, casussen, voorbeelden en ervaringen die worden meegebracht door de deelnemers.
Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.
Ontvangst vanaf 08:45u