Meningsverschillen, roddels, onbegrip, niet nakomen van afspraken, doorschuiven van verantwoordelijkheden… al deze elementen kunnen aanleiding zijn tot conflicten op de werkvloer. Pak je conflicten correct aan, dan kunnen ze een verrijking zijn voor het team. Vanuit het inzicht en het besef dat een team is samengesteld uit collega’s die elk een eigen visie hebben en werken vanuit hun eigen achtergrond en waardenkader, gaan we samen (pro)actief op zoek naar de kansen die dit biedt.
M.a.w. hoe kunnen we (dreigende) conflicten hanteren en erop anticiperen in functie van een optimale samenwerking ?
Dag 1 ligt de nadruk op het samenwerken in teamverband en daarin omgaan met verschillen. Volgende elementen komen aan bod
Dag 2 zoomt in op het hanteren van conflicten
Met deze inhouse vorming ontdek je hoe je mogelijke conflicten binnen je team kan aangrijpen om de krachten binnen je team boven te krijgen en zo goed samen te werken.
Werkvorm en methodiek
De vorming verloopt interactief en praktijkgericht. We werken met casussen, voorbeelden en ervaringen die de deelnemers meebrengen.
De docent polst vooraf naar aandachtspunten vanuit de organisatie en mogelijke vragen van de deelnemers. Zo zitten we bij de start van de opleiding snel op dezelfde golflengte en kunnen we samen de gewenste doelstellingen bereiken.