Omgaan met agressie

Inhoud

Conflicten en agressie komen iedere dag en overal voor. Ook in de zorg. Patiënten, bewoners en familie kunnen door hun ziektebeeld, persoonlijkheid of vanuit wanhoop, ellende of frustratie lastig gedrag vertonen. Verbale agressie, intimideren en zelfs meer fysieke vormen van agressie, het is niet altijd eenvoudig om vanuit een hulpverlenende instelling hiermee om te gaan.

In deze basiscursus komen komen aan bod

  • Wat verstaan we onder agressie?
  • Waardoor ontstaat agressie?
  • Wat doet agressie met ons?
  • Hoe kunnen we de signalen herkennen?
  • Hoe gaan we om met onverwachte situaties en onvoorspelbaar gedrag?
  • Hoe kan je houding bijdragen in het voorkomen of verminderen van agressie?
  • Communicatie als ‘wapen’
  • Het overkomt je, en dan? Gevolgen, verwerking en opvang binnen de organisatie

Verder gaan we dieper in op

  • hoe je de grenzen van bewoners, familie, bezoekers… leert aanvoelen
  • hoe je eigen grenzen aangeeft kan aangeven.

Doelstelling

Met deze inhouse vorming leer je omgaan met kwaadheid, agressief gedrag, (dreiging van) geweld en

ongewenst seksueel getinte aandacht. Je leert situaties hanteren zonder dat ze escaleren. Je ontdekt hoe je bewust je eigen lichaamstaal kan inzetten in het voorkomen van agressief gedrag.

Werkvormen en methodieken

De vorming verloopt interactief en praktijkgericht. We werken met casussen, voorbeelden en ervaringen die de deelnemers meebrengen.

De docent polst vooraf naar aandachtspunten vanuit de organisatie en mogelijke vragen van de deelnemers. Zo zitten we bij de start van de opleiding snel op dezelfde golflengte en kunnen we samen de gewenste doelstellingen bereiken.

 

Indien je voldoet aan de voorwaarden kan deze vorming ook met financiële tussenkomst van ICOBA georganiseerd worden.