Vragen stellen is een essentieel onderdeel van coachen. Goede vragen leiden tot een gestructureerd gesprek waardoor de medewerker zich bewuster wordt van zijn/haar eigen functioneren. Effectief coachen is de juiste vragen stellen én ook (durven) doorvragen.
Door het stellen van de ‘juiste vragen’ probeer je te achterhalen wat de persoon eigenlijk bedoelt. Bij vaagheden, subjectieve uitspraken of formuleringen met ‘moeten’ of ‘kunnen’ maak je zo de informatie nauwkeuriger of concreter
Door vragen te blijven stellen, zet je de medewerker aan tot reflectie en kunnen gedachten, overtuigingen en patronen duidelijk worden.
Na deze vorming:
Tijdens deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
Coachen omdat….
Basishouding tijdens een ‘(coaching) gesprek’
Hoe kunnen we de ander beter verstaan? Luisteren vanuit metaperspectief
De meerwaarde van ‘samenvatten’ en ‘doorvragen’
Hoe krijg je zo objectief mogelijke antwoorden? Stel gericht vragen door te vervolledigen van ‘weglatingen’ en weglaten van ‘veralgemeningen’ en ‘vervormingen’ bij te sturen.
Chuncken, de informatie die je ontvangt structureren om gerichter te kunnen doorvragen
Praktijkoefeningen
Leidinggevenden, hoofdverpleegkundigen, directie, hoofdparamedici
Leidinggevenden die niet in aanmerking komen voor functiecomplement kunnen ook deelnemen aan deze vorming.
Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.
Ontvangst vanaf 08:45u
Muizendries 35, 9070 Destelbergen