Naar aanleiding van een exponentiële toename van het aantal COVID-19 besmettingen bij onze bewoners werd in november 2020 beroep gedaan op de expertise van crisismanagement via Anker.
Rekening houdende met een grondige analyse van de huidige situatie en de richtlijnen, die werden gecommuniceerd vanuit het agentschap zorg en gezondheid, werd door de crisismanager een stappenplan uitgewerkt om op effectieve wijze de organisatie op een flexibele manier aan te passen aan de steeds wijzigende situatie. Hierbij werden niet alleen op organisatorisch vlak de lijnen uitgetekend maar begaf de crisismanager zich ook op het werkveld voor ondersteuning. Op die manier kwam zij op verschillende tijdstippen van de dag op de werkvloer en kreeg zij een duidelijk beeld van hoe de werksituatie daadwerkelijk is met specifieke aandacht moet psychosociale ondersteuning voor onze medewerkers.
Wegens het succes werd de opdracht in het proces in de post COVID periode verlengd. Dit was vooral gericht op de begeleiding van het vaccinatieproces, ook maakten we gebruik van de opportuniteit om onze organisatie kritisch door te lichten met het doel een aantal knelpunten te detecteren en een voorstel tot verbetering te formuleren. Zo kregen werd met gericht advies gegeven in verband met de vrijgekomen capaciteit in ons woonzorgcentrum. Het ging vooral over de herprioritering van activiteiten en andere facetten (vb overlegmomenten / werkverdeling ).
Het was duidelijk dat de crisismanager, Natacha Vandycke, vlot het vertrouwen kreeg van het middenkader, enerzijds door haar empathische en vlotte manier van communicatie, anderzijds door haar ervaring op diverse vlakken in de ouderenzorg doorheen haar carrière.
Jan Saelens
Coördinator residentiële ouderenvoorzieningen