Zorg op maat of zorg met hart en ziel? Ethiek als methodiek
Het zorglandschap vraagt om betrokken en bezielde hulpverleners die zich op basis van kennis, vaardigheden, zorgzaamheid en samenwerking inzetten voor het welzijn van personen die aan hen zijn toevertrouwd.
Het is echter die bezielde hulpverlener die zich dagelijks moet verantwoorden en worstelt met het vinden op vragen als: “Doe ik het goed?”, “Doe ik het goede?”, “Doe ik het om de goede reden?”.
De vorming ‘ethiek, als methodiek’ biedt handvaten om antwoorden te vinden op deze vragen. In de vorming belichten we verschillende werkvormen met ethiekondersteuning, Door gestructureerd stil te staan bij moeilijke situaties, kunnen we een leren omgaan met deze uitdagingen en voorkomen we als zorgverlener overbelasting.
Tijdens deze vorming staan (zorg)dilemma’s centraal, waardoor je vanuit de praktijk zal ervaren dat ethiek als methodiek je kan helpen in je rol als zorgverlener.
Doel
Na deze vorming:
- Heb je een zicht op de veranderlijke kijk op zorg vanuit de maatschappij.
- Ken je de basisprincipes van zorgethiek
- Herken je ethische dimensie van dagelijkse zorghandelingen.
- Ben je bekwaam ethische vraagstukken op een methodische manier te hanteren.
- leer je een ethische benadering te gebruiken in gesprekken binnen het multidisciplinaire team.
Inhoud
Tijdens deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
- Huidig maatschappijbeeld op het zorglandschap
- Basisprincipes van Ethiek en Ethisch Redeneren
- Belang van ethisch redeneren in de zorg.
- Tronto en Gilligan als grondleggers van zorgethiek.
- Ethische benaderingen en werkvormen:
- Fenomenologische benadering
- Hermeneutische benadering
- Narratieve benadering
- Dialoogsleutels
- Cura methode
- Communicatie in Ethische Besluitvorming a.d.h.v. het kubus model.
Praktisch:
Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.
Ontvangst vanaf 08:45u
Deelnemers aan deze vorming hadden ook interesse in:
Het CURA-model als kompas bij ethische uitdagingen
De kracht van CURA in multidisciplinair overleg