Constructief omgaan met conflicten, handvaten voor succes
Als leidinggevende draag je dagelijks bij aan het ondersteunen en coachen van medewerkers en teams, met als doel een optimale samenwerking en dienstverlening. Maar de weg naar een harmonieus werkklimaat is niet altijd zonder uitdagingen. Verschillen in visie, werkwijzen of normen kunnen leiden tot ongemak, spanningen en soms zelfs conflicten. Vaak is de instinctieve reactie om deze situaties te vermijden in de hoop de lieve vrede te bewaren. Toch kan dit op termijn leiden tot frustraties en onopgeloste problemen die de samenwerking bemoeilijken.
Samen met andere leidinggevenden deel je praktijkvoorbeelden, zoek je naar oplossingen en leer je nieuwe perspectieven te verkennen. Zo word je beter uitgerust om niet alleen problemen aan te pakken, maar ook om duurzame groei en betere samenwerking binnen je team te realiseren.
Na deze vorming:
- Beschik je over praktische technieken om conflicten te coachen en constructief aan te pakken binnen je team.
- Heb je inzicht in je eigen conflictstijl en weet je hoe je deze effectief kunt inzetten.
- Ben je beter in staat om situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken en duurzame oplossingen te vinden.
- Kun je reflecteren op je eigen rol als leidinggevende en bijdragen aan een open en ondersteunend werkklimaat.
Voel je je uitgerust om conflicten niet alleen te beheersen, maar ook te benutten als kansen voor groei en verbetering in samenwerking.
Tijdens deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
- Definitie van een conflict
- Even stilstaan en reflecteren
- Soorten conflicten
- Fasen van een conflict
- Welke verschillende conflictstijlen zijn er
- Coachen van conflicten, hoe aanpakken
- Model van de wereld, ieder zijn werkelijkheid?
- Waarnemingsposities, vanuit verschillende perspectieven naar een conflict kijken
- Enkele kapstokken die ons helpen
Leidinggevenden en teamcoaches
Syllabus, vormingsattest, lunch, koffie en dranken inbegrepen.
Ontvangst vanaf 08:45u